call-to

Kontakt

+48 532 626 248

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób i dlaczego użytkownicy korzystają z Twojego produktu albo czy Twoja aplikacja lub serwis odpowiada na potrzeby konsumentów, warto przeprowadzić tzw. user testy (testy z użytkownikami).

 

Czym są user testy?

Test z użytkownikiem to indywidualne spotkanie, podczas którego jest on proszony o wykonanie zadań przy użyciu gotowego produktu lub makiety UX.

 

Dlaczego warto przeprowadzać user testing – najważniejsze korzyści:

  • Szybkie pozyskanie wiedzy o potrzebach użytkowników – poprzez user testy na istniejących lub konkurencyjnych systemach;
  • Szybka ocena użyteczności produktu – poprzez testowanie produktu w kontekście przyjętych celów;
  • Szybka weryfikacja założeń biznesowych – poprzez testowanie i analizę propozycji wartości;
  • Oszczędność czasu w trakcie wdrożenia – iterując na prototypie w oparciu o user testy unikasz sytuacji, w której po kilku miesiącach pisania kodu okazuje się, że produkt nie spełnia podstawowych oczekiwań userów.

Rozwijaj swój produkt dzięki testom z użytkownikami - Usability LAB

Rozwijaj swój produkt dzięki testom z użytkownikami - Usability LAB

 

5 wskazówek dotyczących user testing, o których warto pamiętać:

 

1. Zaproś zespół do obserwacji badań

Pozwoli Wam to lepiej rozumieć użytkownika i na bieżąco omawiać zaobserwowane problemy, a także wspólnie szukać rozwiązań.

Jak pisze Marty Cagan w książce „INSPIRED: How to Create Tech Products Customers Love” będzie to dla Was również inspiracja do rozwoju produktu – każde spotkanie z użytkownikiem to garść nowych insightów.

 

2. Wprowadzaj zmiany nawet po 1-2 sesjach badawczych

W tradycyjnym podejściu zmiany wdrażane są najczęściej po cyklu 5 spotkań z użytkownikami. Zachęcamy Cię, rób to częściej. 

Skorzystaj z metody RITE (rapid iterative test and evaluation). To podejście również opisuje Cagan w swojej książce – jeśli zdecydujemy po jednej czy dwóch sesjach z użytkownikami, że coś wymaga zmiany, to najpierw wprowadzamy modyfikacje, aby móc je testować na kolejnych spotkaniach.

 

3. Spisuj obserwacje po zakończeniu testu

Notowanie w trakcie testu z użytkownikiem powoduje utratę kontekstu czy pominięcie istotnych zagadnień. 

Za to gdy tylko spotkanie z użytkownikiem dobiegnie końca, warto poświęcić dodatkowy czas na spisanie najważniejszych obserwacji.

Możesz posłużyć się karteczkami post-it – jedna obserwacja na jednej karteczce. Dzięki temu łatwiej będzie pogrupować i przedyskutować priorytety w grupie obserwatorów. 

 

4. Ważniejsze jest zachowanie usera niż jego deklaracje

O ile warto słuchać narracji usera, bo ona daje nam kontekst – np. “szukam teraz czarnej sukienki koktajlowej na wigilię firmową”, należy być bardzo ostrożnym przy wyciąganiu z niej wniosków.

Zdarza się, że userzy zgłaszają rekomendacje zmian i nowych funkcjonalności, np. “powinny być tu jakieś filtry czy podkategoria z sukienkami koktajlowymi, przecież teraz jest sezon na takie sukienki”.

Czy oznacza to od razu zmianę w całym procesie filtrowania i katalogu produktów? Niekoniecznie. Może wystarczy sezonowy baner, szczególnie gdy użytkownik – postulując podobne zmiany – bez większych problemów realizuje założony w teście cel.  

 

5. Podziel obserwacje / problemy na: krytyczne, istotne i drobne.

Jeśli korzystasz z post-itów, będzie Ci wygodnie oznaczyć wagę problemu, korzystając z różnego koloru karteczek. 

Wszystko po to, aby szybko ułożyć plan działań i możliwie szybko wdrożyć niezbędne zmiany.

 

————

Przedstawiłam tylko część znacznie większego procesu, którego celem jest dobre wykorzystanie metody user testing.

Mam nadzieję, że te pięć wskazówek zachęci Ciebie i Twój zespół do testowania produktu z użytkownikami już na etapie prototypu lo-fi.

Inspirujących obserwacji!

Polecane artykuły